Зелени, а зрели – еколошка школица у Врбасу

Еколошки покрет Врбаса је организација храбрих бораца, који се не устежу да јавно укажу и отворено траже одговорност за оне који су својим чињењем и нечињењем изазвали еколошке проблеме, ма ко они и колико моћни били.

Ови прави и искрени еколошки активисти годинама воде борбу против моћних загађивача Великог бачког канала, али и државе која оклева да примени сопствене законе и заустави даље уништавање овог, иначе, званично најзагађенијег водотока у Европи. Због десетина кривичних и прекршајних пријава које је ЕП Врбаса поднео надлежнима, њихов председних Ратко Ђурђевац трпи велике личне непријатности.

Драго нам је да имамо такве људе и борце за пријатеље. Колико је важна сарадња између еколошких организација, желимо да укажемо овим ПИСМОМ ПОДРШКЕ које смо упутили поводом једне од ранијих активности на заштити Великог бачког канала.

Еколошка школица у Врбасу

Осим грађанског активизма и волонтирања, колеге из Врбаса често спроводе активности у циљу повећања еколошке свести. Тако је у оквиру пројекта „Зелени, а зрели“, уз подршку Министарства заштите животне средине, у Основној школи „Братство-јединство“ из Врбаса спроведена еко-школица са ученицима осмог разреда.

Теме су биле штетност неумерене употребе мобилних телефона, затим енергетска ефикасност и штетност унутрашњег ваздуха, Велики бачки канал и хидросистем Дунав-Тиса-Дунав, као и Мотивациона радионица. Више речи било је о могућностима превентивног отклањања узрока, подизању сопствене енергије и разумевању живота у заједници, да би се завршило са величином дела Јожефа Киша (идејни творац, пројектант и први градитељ Великог бачког канала) и Николе Миркова (идејни творац система ДТД) за квалитет живота у Врбасу и Војводини. Посебно је било речи о узроцима загађења Великог бачког канала и активностима на његовом отклањању.

Ученици су показали велико занимање за теме, а чијим разумевањем би знатно могли да поправе квалитет свог живота, позитивно утичу на животни амбијент, како кућни, тако и заједнички. Међутим, још једном се уочило да ученици, и поред високог општег и неких специфичних знања из природних предмета, имају велики и неразумљиви недостатак свести о видљивим стварима које их окружују, апсурдност школског програма, који не оставља много простора за проучавање и разумевање локалних специфичности, штетних утицаја из амбијента, и потреби заједничког деловања.

Придружујемо се колегама из Врбаса у њиховом, по ко зна који пут упућеном апелу Министарству образовања, да заштита животне средине и превентивно здравље постану редовни школски предмети. Само тако могу се изменити недостатак културе живљења и одсуство осећаја за заједничка добра, као и спречити здравствене последице таквих ставова и понашања.

Корисни линкови: