Војвођанске општине систематски занемарују ветрозаштиту

Половина општина и градова у Војводини, у последњих 11 година нису финансирали подизање ветрозаштитних појасева. Већ годинама опада и број општина које ову меру спроводе, и износи са којима се финансира, као и удео ове мере у укупном износу који се улаже у пољопривредно земљиште.

У последњих 11 година (период 2014–2024), општине и градови у АП Војводини, збирно су у подизање ветрозаштитних појасева уложили мало мање од 370 милиона динара. То је само 2% од укупног износа новца који је потрошен кроз локалне програме заштите, уређења и коришћења пољопривредног земљишта.

Ретко која општина у Војводини спроводи и финансира ову меру, а и оне које то чине, не труде се превише. Просечно тек свака пета од 45 општина новац од закупа земљишта улаже у ветрозаштитне појасеве. У целом периоду, најчешће спорадично, то је чинило 23 општине и града, док 22 ТО НИКАДА НИСУ УРАДИЛЕ. Највише општина је садило појасеве 2017. године, њих 15, или трећина, а најмање 2022. године, ТЕК ЊИХ 7, ИЛИ ОКО 15%.

По подацима до којих се може доћи, у АП Војводини је половином прошле деценије постојало само око 730 хектара ваншумског зеленила. Од тога је око 450 хектара заштитних појасева и засада, али је само око 40% било очувано, док је остало проређено, запуштено, или деградирано. Вероватно је садашње стање још неповољније.

„Непостојање пољозаштитних појасева, заштитног и ваншумског зеленила“ – високо je рангирана развојна слабост у Регионалном просторном плану АП Војводине за период 2011–2020. У истом документу, да би се стање побољшало, планирано је „оснивање заштитних појасева на 800 километара годишње“. У доступним документима нема података о томе колико је од планираног тачно остварено, али резултати нашег истраживања указују на то да је урађено врло мало.

Панчево и Сомбор уложили више него све остале општине заједно

Позитивни примери су градови Панчево и Сомбор. Једино је Панчево током целог периода од 11 година, у свакој години имало меру подизања ветрозаштитних појасева, збирно уложивши у њу 140 милиона динара. Следећи је Сомбор, који је за 10 година уложио 53 милиона динара. Тако су ова два града уложила 193 милиона динара, што је 52% од 370 милиона колико су све општине уложиле заједно.

Врло редовна улагања, по девет година, имали су Кикинда (38,5 милиона динара збирно) и Кањижа (6,3 милиона динара). Бачка Топола је за 8 година уложила 16,3 милиона динара, а Сента за 7 година 10,3 милиона динара. Када је ова мера била финансирана, најчешће (у 10 општина) то се чинило само у једној, две, или три од 11 година.

И на крају, 22 општине и града никада у последњих 11 година нису спроводили, ни финансирали подизање ветрозаштитних појасева. Нарочито је важно истаћи да највећи број локалних самоуправа из јужног и средњег Баната, које су најизложеније неповољном утицају ветра, никада не улажу у подизање појасева.

Занемаривање ветрозаштите на делу и кроз бројке

Поред све мањег броја општина и градова које подижу појасеве, у ову меру се улаже и све мање новца. Највише је уложено у 2015. години – 72,8 милиона динара збирно за све општине  и градове, најмање у 2023. години – 16,3 МИЛИОНА ДИНАРА.

Све је мањи и постотак новца који се улаже у подизање ветрозаштитних појасева, у односу на износе којима се финансирају остале мере заштите, уређења и коришћења пољопривредног земљишта. У 2016. години, у ветрозаштиту је уложено 3,4% од укупног износа за све мере, док је у 2023. УЛОЖЕНО 0,95%. То указује да је на делу системско занемаривање подизања ветрозаштитних појасева.

Покрајина не финансира подизање ветрозаштитних појасева

По извештајима о спровођењу покрајинског програма заштите, уређења и коришћења пољопривредног земљишта, АП Војводина није финансирала подизање ових појасева у периоду 2014–2024, нити је расписивала такве конкурсе.

У АП Војводини су, такође, последњих година значајно опали износи уложени у мере заштите и уређења, а знатно порасли за мере коришћења пољопривредног земљишта. У 2015. години, мере коришћења земљишта чиниле су 25% од укупних издатака, да би у периоду 2017–2022. на ове мере трошено између 42% и 48%. Највише за изградњу, реконструкцију и набавку опреме за наводњавање, производњу у пластеницима, заштиту воћњака и винограда од временских непогода. Корисници су пољопривредна газдинства. Не спорећи значај ових мера, ипак се ради о улагању у приватну имовину малог броја корисника, а не у јавни интерес.

Конкурси Министарства заштите животне средине

Министарство заштите животне средине расписује јавне конкурсе за пошумљавање деградираних површина, заштићених подручја природе, градских паркова, јавних површина и подизање ветрозаштитних појасева. У периоду 2022–2024, додељена су средства и општинама и градовима у АП Војводини, између осталог и за ветрозаштитне појасеве. Подржано је између 15 и 18 општина и градова годишње, са између 46 и 84 милиона динара, збирно за све мере и све општине и градове.

Не доводећи у питање важност иницијативе Министарства да допринесе унапређењу стања, значајан део подржаних активности је, ипак, у надлежности Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде, јер се ради о мерама развоја производних функција шума и управљања земљиштем.

ПРЕГЛЕД ИЗНОСА НОВЦА за подизање ветрозаштитних појасева за сваку локалну самоуправу у АП Војводини и сваку годину у периоду 2014–2024.

Препоруке:

  • Покрајински секретаријат за пољопривреду, водопривреду и шумарство: Потребно је да АП Војводина суфинансира подизање ветрозаштитних појасева. У покрајински програм заштите, уређења и коришћења пољопривредног земљишта треба уврстити суфинансирање прво израде вишегодишњих планова подизања ветрозаштитних појасева, а затим и суфинансирање њиховог подизања, у значајним износима. Ово би се остварило кроз конкурсе за општине и градове. Тежиште политике морало би бити спровођење мера од општег интереса – повећати улагање у мере заштите и уређења, а смањити за мере коришћења земљишта.
  • Министарство заштите животне средине: Потребно је да се прво у пракси примени оно што је Законом о шумама и Законом о заштити природе већ прописано, а то је да у заштићеним подручјима природе приоритет имају еколошке и заштитне, а не производна функција шума, која се огледа у интензивној комерцијалној сечи. Такође и Законом о министарствима детаљније описати и боље раздвојити надлежности између животне средине и пољопривреде.

Методологија истраживања

У истраживању је коришћена метода анализе докумената. Од државних органа, захтевом за приступ информацијама од јавног значаја, тражени су следећи документи и подаци:

  • Годишњи извештај о реализацији програма заштите уређења и коришћења пољопривредног земљишта за свих 45 општина и градова у АП Војводини, у периоду 2014–2024. године. Општине и градови дужни су да Министарству пољопривреде доставе ове извештаје до 31. јануара, за претходну годину, те смо их тражили од свих општина и градова, као и од Управе за пољопривредно земљиште. За 445 извештаја утврдили смо да постоје, док смо за 50 добили потврду од општина/ градова да нису израђени или да не постоје. Током истраживања прегледали смо све постојеће извештаје.
  • Одлуке о додели средстава по јавном конкурсу за пројекте пошумљавања, за период 2022–2024, доступне на сајту Министарства заштите животне средине.

Текст је настао у оквиру пројекта „ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији“ уз подршку Европске уније. За његову садржину одговорна је искључиво организација Еколошки центар „Станиште“ и она нужно не одражава ставове Европске уније.

Допашће вам се и...