Животна средина у општинама и градовима – без воље и знања, без плана и извештаја!
Када 140 од 145 општина и градова никада за 14 година није усвојило ни објавило извештаје о стању у животној средини, здрав разум може закључити да у општинама или не знају и не занимају их законске обавезе, или ово избегавају намерно, како стање животне средине не би постало тема у локалној јавности.
Закон о заштити животне средине прописује општинама и градовима да усвоје, и у локалном службеном гласилу објаве годишње извештаје о стању у животној средини. Ретко која општина ову обавезу спроводи, а оне ретке то чине нередовно.
Од свих 145 општина и градова из централне Србије и АП Војводине тражили смо да нам за период 2011–2024. доставе бројеве локалног службеног листа у којима су ови извештаји објављени, или линкове према објављеним гласилима на сајту, или сама гласила, уколико ти бројеви нису доступни на званичном сајту општине/града.
Ужице и Бољевац – једине општине које још увек објављују извештаје!
Само четири локалне самоуправе су бар у једној од последњих 14 година објавиле ове извештаје. Ниједна нема извештај за сваку годину. Од 2020. године само две локалне самоуправе и даље усвајају и прописано објављују извештаје.
- Ужице: објављено 10 извештаја, осим за 2011, 2012, 2013. и 2019. годину, за које тврде да су усвојени, али нису објављени. Све извештаје усвојило је градско веће.
- Бољевац: објављена 4 извештаја (2021–2024), тврде да су усвојени и у периоду 2016–2020, али нису објављени. Извештаје усвојила Скупштина општине.
- Зајечар: објављена 3 извештаја (2014–2016), тврде да су усвојени и за 2012. и 2013. годину, али нису објављени. Два извештаја усвојила је Скупштина града, а један привремени орган. После 2016. године нема ниједног извештаја.
- Смедерево: објављен само један извештај за 2011. годину, који је усвојила Скупштина града, и никад више после тога. На наш захтев је, иначе, градска управа одговорила да извештаји нису сачињени „из разлога што не постоје јасне инструкције и параметри на основу којих би се припремали“. Прегледом „Службеног листа Смедерева“ ипак смо пронашли извештај за 2011. годину.
Пример извештаја за УЖИЦЕ, БОЉЕВАЦ, ЗАЈЕЧАР и СМЕДЕРЕВО.
Треба још издвојити Панчево, јер ИЗВЕШТАЈИ ОД 2013. ДО 2024. ГОДИНЕ постоје као посебни документи и објављени су на сајту града, али не пише ко их је усвојио и нису објављени у „Службеном листу Панчева“ како је прописано.
140 општина не усваја и не објављује извештаје
Чак 140 општина и градова, или више од 96%, никада није усвојило и прописано објавило ове извештаје, а ЊИХОВИ ОДГОВОРИ БИЛИ СУ СЛЕДЕЋИ:
- 106 општина и градова одговорило је да извештаји нису сачињени, ни објављени у службеном гласилу.
- 17 да извештаји нису сачињени као посебни документи, нити објављени у службеном гласилу, али да су Агенцији за заштиту животне средине послати резултати мониторинга, који би били саставни део извештаја.
- 5 да извештаји нису сачињени као посебни документи, ни објављени у службеном гласилу, али да су резултати мониторинга објављени на сајту општине/града.
- 3 да су извештаји сачињени као посебни документи, али нису објављени у службеном гласилу, ни на сајту, нити су нам достављени.
- 6 није послало извештаје и нису дали образложење да ли постоје или не.
- 3 није одговорило на захтев за информације од јавног значаја.
Када 140 од 145 општина и градова извештаје о стању у животној средини никада није у локалној скупштини усвојило и у службеном листу није објавило, здрав разум може закључити или да у општинама не знају шта су им законске обавезе, или да их то не занима, или да ово избегавају намерно, како стање у животној средини не би постало тема у локалној јавности. Очито је ускраћивање права грађана на информисаност о животној средини, које јамчи Устав Србије, али и Архуска конвенција, као међународни документ који је Србија прихватила и унела у законодавство.
Као једину препоруку и меру за унапређење стања видимо грађански активизам. Локална еколошка удружења и други грађани морају се борити за права, одлучније и активније захтевати од својих општина и градова да поштују законе, између осталог и да сачињавају и објављују извештаје о стању у животној средини.
Шта прописује Закон о заштити животне средине у вези извештаја?
Закон о заштити животне средине (члан 76) прописује да републичка Влада једанпут годишње подноси републичкој Скупштини извештај о стању животне средине у Србији. Овај извештај израђује Агенција за заштиту животне средине. Податке за извештај Агенцији достављају тромесечно АП Војводина и локалне самоуправе. Општине и градови такође имају обавезу да своје извештаје о стању животне средине објаве у локалном службеном гласилу (најчешће је то „Службени лист“). Закон не прописује који органи су надлежни за усвајање извештаја на покрајинском и локалном нивоу, али ако то на републичком чини Скупштина Србије, следећи правну аналогију, надлежни су Скупштина АП Војводине, као и скупштине општина и градова.
Закон прописује и садржај ових извештаја (члан 77) – то су подаци о праћењу стања и променама у животној средини, спровођењу програма и акционих планова, санационим плановима, финансирању система заштите животне средине и друго. У општинама које имају ове извештаје, они садрже резултате мерења квалитета ваздуха, површинских вода и јавних чесми, земљишта, затим о стању управљања комуналним отпадом, отпадним водама, биодиверзитету и заштити природних добара, санационим плановима, те финансирању заштите животне средине, са закључцима и предлогом мера за унапређење.
На републичком нивоу Влада подноси Скупштини годишње извештаје о стању у животној средини и они се ОБЈАВЉУЈУ НА САЈТУ АГЕНЦИЈЕ ЗА ЗАШТИТУ ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ. Из ових извештаја, као и из одговора које су нам доставиле општине и градови, јасно је да локалне самоуправе Агенцији углавном достављају резултате мерења квалитета животне средине. Међутим, готово све општине избегавају усвајање извештаја у локалној скупштини и објављивање у службеном гласилу.
Недостатак стратегије је – стратегија? Непостојање плана је – план?
Од 2010. године истражујемо примену закона у више области животне средине, методом анализе докумената. Иако су ови документи законом обавезни, значајна већина њих не постоји, или је њихова важност одавно истекла. Неуспех да се успостави чак и ова основа показује да се животном средином власти готово не баве, нарочито локалне. У Србији постоје велики проблеми у планирању, спровођењу, финансирању и јавном извештавању у вези политике заштите животне средине. Непостојање планова, програма и извештаја показатељ је незаконитог рада и политичке неодговорности изабраних органа власти, који системски некажњиво траје деценијама.
- 67 општина и градова (од 145), усвајало је у неком периоду локални вишегодишњи програм заштите животне средине, док њих 78 га никада није имало, иако је од 2004. године то обавеза.
- 17 од ових 67 општина и градова има важећи програм, док су у 50 њих ови програми истекли, а нови никада нису усвојени. У још 10 општина програми ће истећи ове године, тако да ће почетком следеће године само 7 општина имати важеће програме.
- Национални програм заштите животне средине истекао је крајем 2019. године, а нови није усвојен. Национална стратегија 2024–2033 још увек је у изради. Програм заштите животне средине АП Војводине истиче крајем ове године.
- 36 општина има важећи локални план управљања отпадом (ЛПУО), док је код 109 општина важност овог плана истекла, или га никада нису имале.
- Једино Скупштина града Београда усваја законом прописане годишње извештаје о спровођењу ЛПУО, док 144 општине то никада нису учиниле.
- 63 од 205 заштићених подручја природе која су прогласиле општине имају извештаје о спроведеним мерама заштите за последњих шест година. Само 5 општина има све извештаје за сва заштићена подручја која су самe прогласилe.
- 700 милиона евра од еколошких накнада потрошено је ненаменски у последњих 14 година, на свим нивоима власти. Улагања у животну средину још увек су далеко нижа од износа који се наплате од еко-накнада. Више од четвртине општина и градова уопште нема локални фонд за заштиту животне средине.












